Wat zijn de werkzaamheden van een boekhouder?

2 min read
werkzaamheden boekhouder

Altijd al benieuwd geweest naar de werkzaamheden van een boekhouder? In dit artikel leggen wij jou precies uit wat de werkzaamheden boekhouder nu precies zijn! De werkzaamheden boekhouder hebben vaak te maken met de administratie van een organisatie. Denk hierbij aan het maken van verkoopfacturen, het verwerken van inkoop- en verkoopfacturen, het inboeken op basis van journaalposten en nog veel meer. Als je op het hoogste mbo-niveau als boekhouder werkt voer je deze werkzaamheden veelal zelfstandig uit. Daarnaast kun je ook werkzaam zijn bij een administratiekantoor. Hier lees je de administratie van cliënten en begeleid je hen bij het uitvoeren daarvan.

Alle werkzaamheden op een rijtje

Bij de werkzaamheden boekhouder hoort ook het debiteurenbeheer. Daarnaast moet je vaak specifieke berekeningen maken. Deze kun je gebruiken bij het samenstellen en controleren van de financiële administratie. Ook het maken van rapportages en het opstellen van aangiften inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting en omzetbelasting behoren tot jouw takenpakket. Deze werkzaamheden zijn vaak afhankelijk van de functie die je binnen een bedrijf vervult. Zo kun je een wat hogere functie hebben zoals een (assistent) boekhouder, administrateur of assistent controller. Bij deze functies bereid je ook de jaarcijfers voor en werk je vaak samen met een accountant. 

werkzaamheden boekhouder

Is de functie van boekhouder iets voor jou?

Je bent geschikt om de werkzaamheden boekhouder uit te voeren als je van cijfers houdt, een dienstverlenende instelling hebt, een goed analytisch vermogen bent, je financieel bewust bent en nauwkeurig kunt werken. Daarnaast is het ook belangrijk dat je kunt denken vanuit jouw organisatie en dat je erg flexibel bent. Het is namelijk een brede functie met veel verschillende werkzaamheden.

Dit heb je misschien gemist