Welke uitdagingen zijn er voor een binnendienst medewerker

2 min gelezen

Als commercieel binnendienst medewerker ben je ondersteunend aan de verkoopafdeling. Je doet dat op het gebied van administratie en commercie. Dat wil zeggen dat het jouw taak is om de klantcontacten op een juiste en vlotte manier te laten verlopen. Ook de manier waarop je service verleent en klachten afhandelt zorgt voor meer tevredenheid van de klanten. Om commercieel binnendienst medewerker te worden heb je een administratieve en een commerciële opleiding op MBO-niveau nodig. Die beide opleidingen worden bij Fabius opleidingen gebundeld in de beroepsgerichte opleiding voor commercieel medewerker binnendienst. Deze opleiding duurt 12 maanden.

De competenties van een binnendienst medewerker

Een groot deel van de werkzaamheden van binnendienst medewerkers zijn administratief van aard. Je moet daarom goed kunnen werken met kantoorsoftware, zoals Outlook, Word en Excel. In de meeste bedrijven wordt ook gebruikt gemaakt van verkoopinformatiesystemen en daar moet je ook mee kunnen omgaan. Omdat je met klanten contact zijn goede communicatievaardigheden essentieel. Dat wil zeggen dat je heldere gesprekken voert, waarbij je de Nederlandse en soms een andere taal goed beheerst. Je moet ook schriftelijk in staat zijn om je boodschap duidelijk te verwoorden. Als binnendienst medewerker werk je samen met collega’s, waarbij je verantwoordelijkheid neemt voor je taken.

Waar sta je als binnendienst medewerker?

De functie van commercieel binnendienst medewerker is een basisfunctie. Daar hoort een gemiddeld salaris bij van ruim €2.050 euro per maand. Er zijn ruimschoots mogelijkheden om een carrière op te bouwen, want elk bedrijf moet werken aan zijn klantcontacten. Ook liggen er veel kansen om door te groeien. Voor iemand die veel inzet toont en goed werk aflevert is een promotie tot commercieel medewerker buitendienst, verkoopleider of accountmanager een logische stap. In die functies zal je verantwoordelijkheid stijgen, en ook je salaris.