Het effect van CRO optimalisatie

2 min gelezen
CRO optimalisatie

Heb je een website die hoog scoort in de Google-ranking? Hebben je advertenties in Google Ads uitbetaald in de vorm van bezoekers, maar behaal je alsnog je rendement niet? Heb je het gevoel dat dit verbetert kan worden? Houd je dan eens bezig met conversieoptimalisatie.

CRO optimalisatie

CRO, wat is het?

Met CRO optimalisatie, je raadt het al, optimaliseer je de kans, de hoeveelheid en natuurlijk de frequentie die van je website wordt geconverteerd door een individuele gebruiker. ‘Conversie’ betekent bezoekers omzetten naar klanten die overgaan tot een aankoop. Deze aankoop kan van alles zijn. Van het kopen van een product tot een dienst afnemen. Ook kan dit bijvoorbeeld een whitepaper downloaden, een contactformulier invullen of een contactformulier aanvragen zijn. Met andere woorden een conversie is een actie die je bezoekers maken. Dit hoeft dus niet per definitie een aankoop te zijn.

Waarom CRO optimalisatie?

Als je een beheerder bent van een website of een webshop dan kun je CRO niet vermijden, het is een belangrijk onderdeel van online marketing. Door gebruik te maken van SEA en SEO kun je meer bezoekers naar jouw website of webshop aantrekken die in jouw doelgroep liggen. Door middel van CRO wordt het merendeel van je bezoekers in leads of klanten omgezet.

Het doel is het verbeteren van de klantreis. Je zorgt hiermee dat de doelstellingen die jij hebt opgesteld voor je bedrijf op dezelfde lijn liggen als datgene met wat jij op je website aanbiedt.

Zijn conversieoptimalisatie en AB-testen hetzelfde?

Nee, AB-testen is een klein onderdeel van optimalisatie en in het proces is dit een van de laatste stappen die ondernomen moet worden. Je kunt tenslotte niet testen zonder de data te kennen. Deze data-informatie is te behalen met bepaalde tools, maar je zult eerst gaan moeten kijken naar wat er fout loopt in de processen.

Hier start CRO dus mee. Je begint altijd met het bestuderen van de huidige processen op je website. Als je dit doet, stel je jezelf dan de vraag; wat verwacht ik van mijn bezoeker en hoe ga ik dit doel bereiken?