Rekenen-op-school

Gekleurde leermiddelen

Grote kans dat ik een van de weinige ben, maar ik houd van school. Veel dingen interesseren me, wat de reden was dat ik uitkeek naar een schooldag. Dat was vooral het geval op de middelbare school, maar ook aan de basisschool heb ik nooit een hekel gehad. Iets wat daar een belangrijke rol in heeft gespeeld zijn de leermiddelen die ons werden aangeboden. We werkten niet met kale schriftjes of boeken zonder plaatjes. In plaats daarvan waren de methodes die werden aangeboden kleurrijk en stonden vol met praktijkvoorbeelden die meewerkten om je sneller tot inzicht te laten komen. Daarnaast waren er nog extra hulpmiddelen, zowel voor degenen die wat meer tijd nodig hadden als voor hen die een stapje voorliepen. Zo was er weinig sprake van verveling of juist stress, omdat iedereen op zijn of haar eigen tempo kon werken.

School-Concept

Speelsgewijze leermiddelen

Nog wat langer geleden, op de kleuterschool om precies te zijn, was de leerstof op een hoogtepunt. Uiteraard was er in die periode meer sprake van spelen dan van leren, maar je zult verbaasd zijn over hoe leerzaam dat spelen is. Door subtiele dingen te verwerken in het speelgoed, denk aan letters, cijfers, vormen en kleuren, vormden zij de basis van intellectuele ontwikkeling. Waar al veel scholen, peuterspeelzalen en kinderdagverblijven het maximale doen om leren zo aantrekkelijk mogelijk te maken, zijn er ook die nog het een en ander kunnen verbeteren. Het aanschaffen van een compleet nieuwe methode voor een of meerdere groepen is natuurlijk best een kostenpost, maar op de lange termijn zal het toch meer opleveren. De lessen zullen makkelijker zijn om voor te bereiden, kinderen luisteren aandachtiger en de resultaten zullen verbeteren. Investeren in betere leermiddelen is dus zeer zeker minimaal het overwegen waard.

Rekenen-op-school