Wat is het verschil tussen een klantenportaal en een dealerportal?

3 min gelezen

Het besluit om een portaal te laten bouwen is één ding, maar het (laten) ontwikkelen is een compleet ander verhaal. Ga je voor een klantenportaal of heb je juist een dealerportal nodig? Of een selfservice portal? In dit blog leggen wij uit wat het verschil tussen een klantenportaal en een dealerportal is. Want ondanks dat de twee portals veel overeenkomsten hebben zijn er een aantal significante verschillen.

Wat is een klantenportaal?

Een klantenportaal is een omgeving op jouw website of webshop waar jouw klanten op kunnen inloggen. Het is de klant zijn eigen omgeving waar hij zijn bestellingen en facturen kan inzien. De bestelstatus van een lopende bestelling is in de regel op te vragen en klanten kunnen ook direct vanuit het portaal vragen stellen aan een klantenservice en/of een helpdesk. Of een retour aanvragen als ze een bestelling willen retourneren. Een dealerportal bevat deze functies grotendeels ook, maar een dit portal is toch net even iets anders.

Wat is een dealerportal?

Een dealerportal is vooral geschikt voor business to business. Als jij veel zaken doet met B2B-klanten heb je meer baat bij dit type portal waar klanten ook hun gegevens kunnen inzien en wijzigen, facturen kunnen opvragen en eventueel direct vragen kunnen stellen aan een klantenservice, helpdesk of de accountmanager. Een dealerportal gaat nog wel een stapje verder. Door contractuele afspraken in de portal weer te geven en om bijzondere afspraken vast te leggen. Ook specifieke kortingen kunnen hierin zijn vastgelegd.

Waarom een dealerportal?

Een dealerportal is een stukje service naar je partners toe, want zo ben je als bedrijf professioneel bezig en je staat 24 uur per dag en 7 dagen in de week voor ze klaar. Zelfs in de avonduren of in het weekend kunnen jouw klanten inloggen en iets bestellen tegen de juiste prijs, omdat dit allemaal in het portal staat vastgelegd. Daarnaast hoeft een administratieafdeling van jouw klant feitelijk nooit meer te bellen om een factuur op te vragen, want door op de portal in te loggen kunnen ze te allen tijde openstaande facturen of een kopie van reeds bestaande facturen opvragen. 

Een andere en belangrijke reden om een dealerportal in te richten is niet alleen het stukje service, maar als bedrijf kun je ook een hoop operationele kosten besparen. Je hebt geen tientallen medewerkers meer nodig die continu de binnenkomende telefoontjes en e-mails aan het behandelen zijn en je kunt je personeelsleden inzetten voor andere belangrijke klussen om het bedrijf vooruit te helpen. 

De toegevoegde waarde

Daarnaast heeft een dealerportal veel nut voor bedrijven die dan ook zeker warmlopen voor een inlog. Want het geeft vaak ook mogelijkheden om systemen aan elkaar te koppelen. Met behulp van API-koppeling kunnen bedrijven zonder de tussenkomst van personeelsleden data met elkaar uitwisselen. Bijvoorbeeld wanneer er wijzigingen in de prijslijst plaatsvinden of een actuele voorraadstand van bepaalde producten. Of een overzicht van een aanvulling op het bestaande assortiment. In dat opzicht zijn de mogelijkheden eindeloos als je besluit om een dealerportal te laten bouwen. Dit laatste geldt uiteraard ook als je kiest voor een klantportaal.