Transport & Logistiek

2 min gelezen

Vooruitgang op het gebied van transport & logistiek, evenals in andere schakels van de toeleveringsketen, zal voor een groot deel afhangen van het creëren van nieuwe manieren om uw dienst te verlenen, alsmede van de ontwikkeling van gespecialiseerde technologieën om waarde voor de klant te creëren.

De kopers van webwinkels en e-commerceplatforms verwachten dat zij hun bestellingen snel en op de door hen gekozen bestemming ontvangen. In die zin zetten fabrikanten die een just-in-time voorraadsysteem toepassen om opslagkosten te besparen en hun cashflow te optimaliseren, de transport & totaallogistiek bedrijven onder grote druk.

Het is niet langer een kwestie van distributiesystemen met gecentraliseerde bestemmingen en geprogrammeerde periodiciteit. Om de zogenaamde “microtoeleveringsketens” op bevredigende wijze te kunnen bedienen, is een strategiewijziging nodig waarbij innovaties op vervoersgebied als drijvende kracht worden beschouwd.

Welke weg te volgen?

Een belangrijke taak bij het integreren van innovaties in de transport & totaallogistiek sector is het identificeren van trends die de opkomende weg in de ontwikkeling van de logistieke sector markeren.

Deze trends zijn vooral gericht op de klant, op zijn vraag naar de snelst mogelijke levering of op een orderplanning die rekening houdt met bijzondere details of behoeften.

Optimalisering van het opslagsysteem

Overweeg kleine, regionale magazijnen dichter bij de eindklanten te bouwen om hun bestellingen snel te kunnen leveren. Deze trend beantwoordt aan de just-in-time-strategieën die op totaallogistiek worden toegepast.

Om ervoor te zorgen dat de bevoorradingsketen de eindafnemer tijdig bereikt en aan de snelle vraag wordt voldaan, zullen naast grote distributiecentra ook nieuwe opslagruimten moeten worden gebouwd. Deze gebouwen zullen strategisch gelegen zijn op punten met de hoogste orderdichtheid.

Diversifieer uw leveringsopties

De online shopper wil niet alleen een snelle levering, maar ook meerdere bestemmingen, waardoor het voor de leveringsbedrijven moeilijk wordt om logistieke beslissingen te nemen.

Fysieke winkels spelen nog steeds een belangrijke rol voor de consument als de plaats waar hij het artikel van zijn belangstelling op het internet persoonlijk kan inspecteren; in veel gevallen zijn zij ook de plaats waar hij zijn onlinebestellingen aflevert en ophaalt.

Dit betekent dat de fabrikant een variabele leveringsstrategie of omni-channel klantervaring moet hanteren die voor zijn klant een heroverweging van het ontwerp van distributieroutes en opslagstrategieën inhoudt.

De toekomst is nu

Bied volledige zichtbaarheid in zendingen om te voldoen aan de wens van klanten naar transparantie. Hiervoor zijn technologieën als het internet van de dingen en blockchain essentieel.

In het licht van de veranderende eisen van de klant moeten transportbedrijven concurrerend proberen te blijven door de technologieën over te nemen die de wereld nu al vooruit helpen.

Flexibiliteit en aanpassingsvermogen zijn twee belangrijke factoren bij het benutten van deze innovaties om een grotere efficiëntie te bereiken en de klanten volledig tevreden te stellen.