Hoe werkt een zoekmachine?

2 min gelezen

Zoals veel mensen gebruik je Google zonder echt te weten wat er zich schuilhoudt onder de motorkap van deze zoekmachine die oppermachtig is (of bijna) op internet daarnaast gebruiken bedrijven het voor de zoekmachinemarketing. Hier volgt een eenvoudige uitleg van jouw meest gestelde vragen over hoe Google werkt .

Hoe werkt een zoekmachine zoals Google?

Bekijk om te beginnen deze zeer goed uitgevoerde infographic waarin de belangrijkste stappen worden beschreven:

  • De indexering (Google vindt pagina’s en sorteert)
  • Het zoeken naar gegevens door de internetgebruiker (na het verzoek biedt Google resultaten aan volgens de ingevoerde termen)

Deze bewerkingen van het ophalen van pagina’s (crawlen genoemd) en indexeren, en vervolgens het genereren van pagina’s met resultaten, zijn de belangrijkste acties van een zoekmachine. Dit geldt voor Google maar ook voor andere zoekmachines zoals Yahoo of Bing.

Internet is een enorm netwerk van pagina’s die met elkaar zijn verbonden door links

Om het voorbeeld te nemen van MOZ gids: stel je het web voor als een gigantisch stedelijk vervoersnetwerk, waarvan elk station is verbonden door een link. Deze links zijn een cruciaal element voor de zoekmachine, die dankzij hen nieuwe pagina’s zal vinden om te indexeren. Daarom is het zo belangrijk dat links naar de pagina’s verwijzen : in de ogen van de zoekmachine is het een bewijs van hun populariteit. Bedrijven stoppen hier vaak tijd en geld in om met behulp van zoekmachine marketing hoger in de rankings van google te komen.

Zoekresultaten: welke criteria gebruikt een zoekmachine om zijn resultatenpagina’s te geven?

Samenvattend kunnen we twee zeer algemene criteria onderscheiden: relevantie en belang.

Relevantie

Door Google als “relevant” worden beschouwd, betekent vooral:

gebruik de juiste trefwoorden . Er was een tijd dat het voldoende was om een ​​trefwoord honderd keer op een pagina te plaatsen om goed gepositioneerd te zijn. Die dagen zijn echt voorbij, maar trefwoorden zijn nog steeds van cruciaal belang. Ze moeten nu beter worden gebruikt en geïntegreerd in vloeiende, originele en unieke tekstuele inhoud.

vele andere criteria zoals design, ergonomie, code, afbeeldingen …

De belangrijkheid

Dit kan ook wel de populariteit van een pagina worden genoemd (aantal views, shares, comments). Voor bedrijven valt dit onder de populariteit van de zoekmachine marketing. Google is van mening dat hoe meer inhoud wordt gezien en gedeeld, hoe meer kwaliteit deze zou moeten hebben. Vandaar het huidige bereik van sociale netwerken die op dit gebied de meest effectieve instrumenten zijn.